listopada 22, 2016

RECENZJA KSIĄŻKI - (NIE) GRZECZNI ? - MAŁGORZATA BAJKO i MONIKA JANISZEWSKA. / CODZIENNE SYTUACJE WIDZIANE OCZAMI RODZICA I DZIECKA. ZASKAKUJĄCE, ROZŚMIESZAJĄCE, WPRAWIAJĄCE W ZADUMĘ. (112)

Ponownie poszczęściło mi się i wygrałam książkę w #7 Akcji Bycia Mamą właśnie wczoraj skończyłam ją czytać i chciałabym Wam trochę o niej opowiedzieć.
Jako świeżo upieczona mama przyznam się, że taka książka to miód na moje serce. Książka pt. (NIE)GRZECZNI jest poradnikiem dla rodziców dzieci w wieku 0-6 lat, także załapałam się :) napisana przez Panią Małgorzatę Bajko - psychoterapeutkę oraz absolwentkę psychologii oraz podyplomowych studiów z psychotraumatologii; oraz Panią Monikę Janiszewską - dziennikarkę tygodników regionalnych, freelancerkę publikującą artykuły z zakresu psychologii oraz specjalistka ds PR, promująca działania gabinetów psychoterapeutycznych. (informacje pochodzą z zakładki książki). 


Poradnik składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy wyjaśnia słowo (NIE) GRZECZNOŚCI, już na wstępie książka znalazła się na szczycie mojego serca, ponieważ często używamy słowa niegrzeczny, bo głośno krzyczy, kręci się w kościele, a nawet, kiedy stwierdza, że pani sąsiadka jest gruba. Ale czy tak na prawdę zastanawialiśmy się, co czuje takie dziecko ? czy ono wie co mu wypada, a czego nie powinien robić ? W sposób bardzo przystępnego języka wyjaśniono jak interpretować słowo niegrzeczny. Drugi rozdział, to Niegrzeczność w praktyce ubawił mnie momentami do łez, rewelacyjnie opisane sytuacje, a potem dosłownie mamy biało - na czarnym co czuje dziecko - co czuje rodzić oraz komentarz psychologa. Przyznaję, że taka forma bardzo mi się spodobała, bo nie ukrywam, że bardzo często jeszcze jako NIE mama patrzyłam krzywym wzrokiem na dziecko, które krzyczało w sklepie, że chce lizaka, albo na dziecko, które biega po kościele, punkt widzenia zmienia się od punktu siedzenia i to czysta prawa. Moje myślenie zmieniło się od kiedy zostałam mamą, a po tak fajnym poradniku jeszcze bardziej otworzyłam oczy na dane sytuacje, bo być może mnie też to będzie czekało, tym bardziej, że mój Olek jest bardzo żywym i temperamentnym dzieckiem. Ostatni rozdział to Rodzic roszczeniowy versus rodzic odlotowy, znalazłam świetne obrazki przedstawiające zachowanie rodziców, które rzutują na zachowania dziecka , bijesz ? musisz wiedzieć, że Twoje dziecko będzie biło, straszysz tatą ? że jak przyjdzie to ukaże dziecko ? wiedz, że Twoje dziecko będzie unikało kontaktów z ojcem.
 Przyznaję, że poradnik wpłynął na moje myślenie bardzo pozytywnie, otworzyłam oczy na szereg różnych zachowań na które wcześniej patrzyłam przez całkowicie inny pryzmat. Dostałam rewelacyjną lekcję na przyszłość, aby być bardziej czujną i wyczuloną. Kurcze wychować dobrego człowieka jest bardzo trudno, ale uważam, że tego typu książki napisane w bardzo przystępny - ale zarazem jakże inteligenty sposób, dają przekaz bardzo ogromnej wiedzy, której nie oszukujmy się, ale potrzebuje większość rodziców.
To, że dziecko krzyczy na placu zabaw - nie zawsze oznacza, że jest niegrzeczne.
Polecam serdecznie poradnik ! jest bazą świetnej wiedzy, ale nada się na prezent dla przyszłych, a może tak jak i ja świeżo upieczonej mamy :)

2 komentarze:

  1. Oooooo! No takie poradniki to ja lubię :) Chętnie, a nawet bardzo chętnie przeczytam, choć dwa inne mam już w kolejce... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto przeczytać, dzięki niemu zmieniłam swoje podejście:)

      Usuń