BYŁAM SŁODKĄ CIĘŻARNĄ - O CUKRZYCY SŁÓW KILKA (121)

Będąc w ciąży nawet nie brałam pod uwagę, że na mojej drodze może mnie spotkać coś złego. Już w 3 miesiącu miałam zakupiony wózek, aplikowałam jedynie kwas foliowy, nie wymiotowałam i tak na prawdę nie mogłam zbytnio marudzić, że ,,och ale ta ciąża jest ciężka",  (ciężka byłam dopiero na koniec ciąży), najlepsze w tym wszystkim było to, że przybrałam na wadze jedynie 5kg, a mój syn urodził się 3270kg, także na prawdę super.
Chciałabym poruszyć temat cukrzycy ciężarnych, ponieważ temat jest bardzo poważny, a komplikacje mogą być jeszcze poważniejsze w momencie nie trzymania diety i leczenia u diabetologa.
Także jeżeli jesteś przyszłą mamą zapraszam do czytania.....


Cukrzyca ciężarnych (ang. Gestational Diabetes Mellitus, GDM) – każdy stan hiperglikemiczny (nieprawidłowa glikemia na czczo, nietolerancja glukozy lub cukrzyca) pojawiające się u zdrowych dotąd kobiet w ciąży. Stanowi ono zagrożenie dla płodu, a ponadto u 30-45% kobiet, u których stwierdzano cukrzycę ciężarnych, w ciągu najbliższych 15 lat rozwija się cukrzyca typu 2.(informację pochodzą z wikipedii) 

 (źródło:http://slideplayer.pl/slide/430252/)

W około 6 miesiącu ciąży doktor zlecił mi zrobienie tzw. krzywej cukrowej, która polegała na wypiciu przygotowanej glukozy i sprawdzeniu poprzez pobranie krwi stanu cukru.
1. Pobrana na czczo przed badaniem.
2. Pobrana po 1h
3. Pobrana po 2h
Niestety po odebraniu wyników ewidentnie wszystkie wyniki miałam podwyższone.
Lekarz prowadzący ciąże bez zbędnej dyskusji od razu dał mi skierowanie do diabetologa, aby tam zacząć leczenie.
Po odebraniu wyników oczywiście byłam przerażona, płakałam i bałam się o moje dziecko, miałam wyrzuty sumienia, że to tylko moja wina, jednak już na początku ciąży lekarz zleca badanie cukru we krwi, jeżeli organizm miałby wcześniejsze problemy z tolerancją wyniki byłyby złe - ja natomiast miałam je idealne, cukrzyca zazwyczaj ta typowo ciężarnych rozpoczyna się w granicach 6 miesiąca, tak też było u mnie.

 (źródło:http://slideplayer.pl/slide/430252/)

Na wyniki cukru wpływ miało dosłownie wszystko, oczywiście przede wszystkim co zjadłam, ale również jaki był mój aktualny stan psychiczny, lekkie podenerwowanie miało duży wpływ.
Pierwsza wizyta u diabetologa to przede wszystkim:
- kontrola wagi,
- diagnoza wyników badań,
- kontrola ciśnienia,
- wizyta u dietetyka,
- zapoznanie się z dietą,
- nauka obsługi glukometru,
moja pierwsza wizyta trwała sporo w klinice. Diabetolog bardzo szybko mnie przebadał i stwierdził - oczywiście zaczynamy od diety ! ścisła dieta powinna wystarczyć, dlatego od razu poszłam gabinet dalej do Pani dietetyk, która dała mi kartkę zakazów i wykaz produktów, które mogłam jeść, oczywiście glukometr który mi wręczono okazał się moim najgorszym wrogiem.
(źródło:http://slideplayer.pl/slide/430252/)

Jesteś mamą z rozpoznaną cukrzycą ?

O jedno mogę Cię prosić - podejdź do tego poważnie i spokojnie !! Twój stan psychiczny jest najważniejszy !

 cdn.

7 komentarzy:

  1. U mnie pierwsza ciąża bez cukrzycy. Mam nadzieję, że i ta ciąża przebiegnie spokojnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Na szczęście nie miałam takich kłopotów, ale współczuję tym kobietom, które musza się tym martwić :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety to nic przyjemnego, jeszcze sprawdzanie cukru glukometrem i dieta jakoś idzie do ogarnięcia, ale jak przychodzą komplikacje i potrzebna insulina, niestety stres i nerwy są nieuniknione.

      Usuń
  3. U mnie cukrzycę ciążową stwierdzono w 13tc , obecnie jestem w 38 tc. Tak jak piszesz pozytywne myślenie i zero stresu plus trzymanie diety to podstawa. Stres tu nie pomaga, wręcz przeciwnie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A nie miałaś wcześniej problemów, ktoś z rodziny ma cukrzycę ? W sumie lepiej wcześniej, trzymać się diety i spokojnie doczekać końca. Dużo uśmiechu :) życzę

      Usuń
    2. Własnie nie miałam ani ja ani nikt w rodzinie. Zbieg chyba wielu okoliczności to spowodowało. Ale dieta wcale nie jest taka zła. Teraz końcówka 38 tc i czekam aż mój słodziak będzie z nami :)

      Usuń